Възможността на автомобила правилно и изрядно да намаля скоростта си и да спира са едни от най-важните положения, когато сме на път. Зад тях изпълнителният механизъм е първичната спирачна система – тази, с която шофьорът пряко взаимодейства при натискане на педала на спирачката. Съществува обаче и вторична такава – при нея главни изпълнителни компоненти са лост на ръчната спирачка и жило за ръчна спирачка. Какви са техните роля и същност ще разгледаме именно днес в този текст.
Жило за ръчна спирачка – незаменим автомобилен компонент
Важно е да споменем, че вторичната спирачна система е разработена така, че да е независима от първичната. Това е от съществено значение, тъй като, при блокиране на основната, все пак бихме могли да навигираме и управляваме намалянето и спирането на превозното средство посредством вторичната спирачна система.
Както споменахме по-горе, тя се състои от лост, жило за ръчна спирачка и дискови накладки, регулиращи въртенето на задните колелета. При вдигане на лоста на ръчната спирачка, жилото влиза в контакт с дисковите накладки, правещо възможно блокирането на задните колелета. Това е от особено и съществено значение в случаите, когато превозното средство е паркирано на наклон – по този начин се противодейства на поемането на собствен ход в следствие от наклона. Сами се досещаме до какви проблеми, инциденти и щети би довело това. Ето защо е важно да вдигаме лоста на ръчната спирачка, активиращ вторичната спирачна система, още наречена паркинг система, всеки път, когато паркираме автомобила си на не изцяло равен терен.
Износването или скъсването на въпросното жило за ръчна спирачка биха довели след себе си множество проблеми, все касаещи неефективност на вторичната спирачна система. Затова е важно често да проверяваме неговото състояние. Ежедневната му експлоатация, съвсем естествено, води до прекомерно използване, което, от своя страна, износва металните оплетки. Своевременната поправка или подмяна на жилото с ново такова ще спести на всеки шофьор редица главоболия и неприятности. Важно е да отбележим и друго – автомобилните жила, независимо от ролята и функцията, която изпълняват, са защитени от гумени уплътнение, за да няма пряко механично триене в заобикалящите ги части. Тези уплътнения също биха могли да се повредят – скъсване или повреда на цялостта на уплътнението на жило за ръчна спирачка спомага попадането на вода. През зимата това е съществен проблем – в следствие от ниските температури, жилото би могло да замръзне и да не е в състояние да изпълнява коректно функциите си.
Не поправяйте жило за ръчна спирачка сами
Много шофьори, водени от личния си интерес спрямо устройството на автомобила, се изкушават сами да се заемат с ремонтни дейности, когато забележат някакъв проблем с дадена част. И докато е относително безопасно да опитате да ремонтирате жило за стъкла например, то, що се отнася до жило за ръчна спирачка, горещо ви препоръчваме да оставите тази дейност в ръцете на професионалистите. Неправилните демонтаж, ремонтиране и монтаж на тази част биха могли да резултират в повреда на околните компоненти. Ролята на всяко жило за ръчна спирачка е достатъчно ръководна, за да не рискувате – доверете се на монтьори, които бързо, лесно и ефикасно ще отстранят проблема, осигурявайки ви часове на приятно и безаварийно шофиране.