Стратегии за управление на инвентара и как да ги имплементираме

Стратегии за управление на инвентара и как да ги имплементираме

Всеки собственик или управител на бизнес със сравнително голямо количество инвентар рано или късно се е сблъсквал с въпроса: кой е най-подходящият начин да организирам своя склад? А знаете ли, че има специални системи, които решават именно този въпрос?

Кои са най-често срещаните методи и в кои случаи са подходящи те?

Съществуват три широко разпространени стратегии за управление на инвентара.

FIFO

Методът FIFO (First In First Out) представлява изписването на стоките по реда, по който те са пристигнали в склада. Този метод гарантира, че няма да има застояване на инвентар. Подходящ е както за артикули с много кратък срок на годност, така и за модната индустрия, където търсенето най-често е силно ограничено във времето.

LIFO

Методът LIFO (Last In First Out) е вероятно най-лесният за имплементиране модел. При него се изписва първо инвентарът, който е приет последен. Този метод може да се приложи бързо, без да е необходимо да се създава специфична организация на складовата база. Подходящ е за артикули, които нямат срок на годност (като част от материалите в строителната индустрия, например крепежни елементи, профили и др.)

FEFO

При метода FEFO (First Expired First Out) има значение не времето, в което стоката е приета в склада, а денят, в който изтича срока ѝ на годност. Този метод е изключително подходящ за управлението на стоки, чиито срокове на годност варират в голям диапазон. Това включва както хранителни продукти и козметика, така и лекарства. Използва се успешно в складове с голямо разнообразие от продукти, а също и за оптимизирането на менюто в ресторанти и столове.

Трите системи могат да се използват както самостоятелно, така и в комбинация. Например, ако един склад съдържа едновременно стока със и без срок на годност, пространството може да бъде разделено и оптимизирано за две или три от тях.

Как можем да ги имплементираме?

Независимо кой от трите варианта ще изберете, внедряването ще премине през 3 основни стъпки – подбор на подходящ софтуер, организиране на складовото пространство и обучение на вашите служители.

Подбор на софтуер

Отдавна отминаха дните, в които складовите управители разнасяха колосални инвентарни книги, в които всичко се описваше на ръка. В днешно време всичко това се управлява от компютърни програми, които с няколко клика могат да изготвят всички необходими справки и отчети. На пазара съществуват многобройни варианти. Има ERP софтуери със счетоводни функции и дори такива, които могат да се интегрират със системата за наличности на вашия онлайн магазин. Какво ще изберете зависи най-вече от размера и сложността на операцията, която управлявате.

Подходяща организация на складовото пространство

След като сте избрали софтуер за управление на ресурсите, идва ред да помислите за добрата организация на складовото пространство. Методът LIFO е единственият от трите варианта, за който не се изисква специфична подготовка. Ако обаче стоките, изискват прилагането на някоя от другите две стратегии, то със сигурност ще се наложи да обмислите казуса в дълбочина.

Стелажите за склад предлагат отличен вариант за организация, който позволява оптимално да се използва цялото пространство. Те имат редица предимства – запазват опаковките в цялост, могат да бъдат проектирани както за ръчна обработка, така и като Drive-in система. Това ги прави изключително гъвкав вариант.

Стелажните системи могат да се адаптират напълно към наличното пространство и вашите специфични нужди. За целта препоръчваме да се консултирате с професионалисти, които да предложат най-доброто решение за вашия бизнес. Посетете stelajitebg.com за повече информация.

Обучение на персонала

След като вече имате правилния софтуер и сте уточнили как ще бъде организирано складовото пространство, идва ред да обучите своите служители. Тази стъпка е една от най-важните, защото дори безупречен план може да не проработи, ако служителите ви не го разбират добре. Ето защо ви съветваме да разработите протоколи за работа при приемане на доставки и при изписване от склада. Тази задача със сигурност ще отнеме доста енергия от ваша страна, но усилията ви ще се отплатят многократно във времето.

Управлението на стока е много отговорна задача, която често е свързана с ежедневен стрес. Надяваме се, успяхме да хвърлим известна светлина върху различните системи за управление на инвентара и поне малко да улесним вашата ежедневна работа.

About the author